Dondertjes en nasi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu Dondertjes en nasi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu

Dondertjes en nasi

Door: tismieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

25 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Volgende dag 8 uur, ontbijtje in tuin en tussendoor leen beetje kletsen met Putra (neefje van de baas). Leuk joch! Zoontje van de baas trouwens ook, al kan en weet hij nog weinig (ze zijn even oud) ...maar hij is zo heerlijk toegeeflijk en als hij ergens niet uitkomt roept hij lachend Putra om hulp!
De vorige avond veel gesprekken en gekkigheid met ze gehad!
M'n gids(je) kwam vroeg, de reisbureau- man kwam ook nog ff langs! Ja gezellig over m'n ommeletje heen!
Een jonge hond darde wat speels door de tuin en een van de gidsen ontdekte in een tuintje, waar hij net wat dolle aanvalssprongen maakte, een Chilisnake! Een heel dun lang slangetje met een chilirood streepje, niet giftig maar als je 'm aanraakt brand je je vingers als Chili op je tong. 't hondje leek er geen last van te hebben.

Op pad, heuveltje op met wat pauzes en dan weer doorploegen, zweten houdt je toch niet tegen!
Was al gauw raak....de eerste Thomasleafmonkeys ofwel de funkypunkymonkeys ( heeft een punkkuifje)  Een beetje geschrokken aapje om te zien maar erg aandoenlijk in zijn gesnaai naar blaadjes in de bomen. Even later kreeg de gids een sms'je (!) van zijn collega orang oetang gesignaleerd (.....derde boom links en dan vier varens verder?). En ja hoor, moeder en kindje. Kindje haalde allerlei capriolenuit in de boom en moeder liet zich telkens verleiden om een banaantje te halen bij een van de gidsen.
Heerlijke slome dieren! Met zo'n bedenkelijke blik!
Ze had ook wel wat om bedenkelijk over te zijn....
zo aan het begin van "de bosjes" waren er heel wat groepen. Er werd dus wel door heel veel mensen tegelijk gefilmd en gefotografeerd (zelfs met telelenzen !). Sommigen zo fanatiek dat ze zich in de ratatang stortten ( rotan met enorme weerhaken).
Zo kwamen we nog een moeder en kind tegen en daarna een mannetje, die wijdarms en wijdbeens tussen boom en liaan hing te hangen! Daarbij staarde hij ons doordringend aan..en mij wel net iets te lang naar mijn zin! Kreeg even Bokito visioenen en ook de gids viel het op. Hij grapte wat over rood haar.. Ben maar achter 'm gaan staan.

Rondom een uur of een toverde het gidsje nasi goreng uit zijn rugtas, zelfs met een gebakken eitje en na wat gerommel frisse kroepoek, komkommer en tomaat erbij! 't was nog bijna warm en natuurlijk(?) moesten we dit met onze handen eten, ergens op de wortels van een enorme boom. Selamat makan!

Daarna zagen we nog Withand Gibbons, die gillen zo gek! Hadden Lionne en ik in Laos al wel eens gehoord, maar nu zag ik ze goed! Prachtige dieren met een mooie langharige vacht, levend in familieverband, druk communicerend in een boom!
Ook zagen we nog een orang oetang op een slaapnest ...en  een heel jong jonkie wat maar ongein aan uithalen was. Moeder kon geen oog dicht doen, als 't kleintje in haar buurt kwam probeerde ze haar hand zwaar op de belhamel te leggen! Uiteindelijk begon dat kleine ding zelf takjes om te buigen om het slaapnest uit te breiden...dit met steeds weer terug zwiepende takken! Uiteindelijk legde het kleine dondertje zich te rusten!

Na een flink eind wandelen, waarbij ik steeds aan m'n ploeterende zussen in Nijmegen moest denken(!), bereikten we een stromend riviertje met een van bamboe en zwart plastic gebouwd tentenkampje. Twee keukententje(waarvan een zonder dak) en twee wat langere tenten iets hogerop!
Een kleine wat oudere man werd aan me voorgesteld als Boy!?
Hij was gedreven in de weer met vuur, pannen en allerlei dingen in de rivier!
.... Of ik koffie of thee wilde??!!

• 25 Juli 2011 - 16:55

Mam:

Wat maak je een boel mee in je uppie hé , en dat alles aan de rand van de "bosjes"!! Ik vind je geweldig, geniet er van, en blijf zo "visueel"schrijven!!

• 25 Juli 2011 - 18:25

John:

Grappig Miek. Apen zijn ook net mensen he. Een diner aan een rivier te gek toch. Met ober en koffie of thee met een koekje hoe luxe wil je het hebben. x

• 26 Juli 2011 - 10:06

Ton:

Ha Mieke, had ik eerst het beeld van een eenzame wandelaar in de rimboe. Nu krijg ik steeds meer het beeld van een rijke dame met veel personeel die haar spullen dragen en voor haar natje en droogje zorgen. Het beeld van ongeveer honderd jaar geleden! Witte tenten, zwarte koelies als sjouwers en jongens die zwaaiend met bladeren voor verkoeling zorgen! Ook dat is een leuk beeld. (de zon is hier aangekomen en hoop dat Joseline nu haar Uggs en winterjas gaat uitdoen!) Vanavond derde pizza avond en morgen circus! Dus de komende dagen worden weer een feest. Liefs Ton en Joseline!

• 26 Juli 2011 - 16:18

Olga:

Ha zus, wat heerlijk in die jungle. wat heerlijk dat je kan aanhaken of afhaken als je niet zo snel kan klimmen. Zal ik volgend jaar met jou meegaan ipv Nijmegen? Lief dat je aan ons gedacht hebt, maar nu niet meer hoor! Veel plezier en we leven nu met jou mee.