Next day - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu Next day - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu

Next day

Blijf op de hoogte en volg Mieke

11 Augustus 2012 | Tanzania, Zanzibar

Next day
Volgende dag naar het Tarangira park... Een meer savanneachtig park doorstroomd door rivieren... het is 'dryseason' dus op veel plaatsen weinig of geen water!
Heel veel olifanten in dit park! Vaak dus van heel dichtbij te zien, rukkend en trekkend aan de stekelige acacia... Hele takken grof los gescheurd en dan heel fijntjes de blaadjes en doornen van een stokje afrissen!!
Ook kan je goed zien hoe fijnzinnig hij met z'n voeten werkt!
In Thailand al eens ervaren ( hoog bovenop z'n rug ) maar nu kunnen aanschouwen!

Even verderop een struisvogel met enige vaart op pad...blijkt een ander mannetje te lijf te willen gaan! Maar voor hij verdere actie ondernam ging hij op de grond een soort koprol liggen maken! T zag er vooral ingewikkeld uit maar volgens Iddy was het een soort uitdagingsdans! Daarna stoof hij op z'n lange stelten op de ander af... Het ondernemende mannetje had een rood/roze nek en het was m werkelijk gelukt te imponeren want witnek sloeg op de vlucht!
Later kwamen we nog een 'kudde' stukstotend tegen waarmee Iddy een wedstrijdje deed... Ze liepen langs de weg en wilden er snel vandoor... hij ging harder rijden...de vogeltjes ook harder...en wij weer harder! Hele grote stappen nemen ze en toen liepen ze ons klem... En staken parmantig over!

Gieren in de lucht! En ook nog een boom vol! Ja hoor een redelijk vers bijna leeggegeten kadaver van een buffel!
We reden wat zachter en daar zie ik een leeuwin aan de wandel!! Na goed kijken zagen we aan de overkant van de rivier, onder een boom, twee leeuwen en twee leeuwinnen, de leeuwin die ik had gezien ging naar de overkant van de rivier in de schaduw van een boom liggen uitbuiken!
Met de verrekijker was alles goed te volgen!
De leeuwen aan de overkant kwamen na enig gegeeuw in 'actie', liepen naar de rivier om te drinken en verdwenen daarna uit het zicht om lekker verder te soezen denk ik. De twee leeuwen onder de andere boom lagen ook prima zo te zien!
Maar bij het kadaver was het druk!! Inmiddels schoven er ook andere jeeps aan, dus werd het bij ons ook druk!
Eerst jaagden de gieren elkaar weg de horlepiep huppend heen en weer. Daarna kwam de black- backed jacko ( jakhals) z'n deel halen ....bij het arriveren van de volgende groep hongerigen verdween hij trippelend met een flink stuk in zijn bek!... de southern ground hornbills (flinke zwarte grond neushoornvogels) waren aan de beurt! Ze waren met z'n drieën en hoopten ook nog een spiertje mee te kunnen pikken..  Er was nog wel wat maar wat hadden ze het druk met die gieren op afstand houden!
Nog veel vogels gespot!! De mooiste was wel de lilac breasted roller...een lila en blauwe vogel!!
De andere vogels schrijf ik hier straks voor mezelf onderaan... Dan kan ik m'n kladblaadje met een gerust hart kwijt raken!

Nog meer giraffen, olifanten, antilopen en gazellen gezien en nog een keer leeuwen!!
Vlak bij de weg.. hier was het al druk dus 't was file parkeren.
Maar er lag dan ook een leeuwin op 1,5 meter van de auto's vandaan in 't gras! Boven op de heuvel nog 2 of 3 en een kleintje. Ze bestudeerden een groep wildebeests en zebra's en zochten waarschijnlijk vast de sappigste uit!
Helaas hebben we de actie niet kunnen aanschouwen!

• 13 Augustus 2012 - 22:27

Olga:

Wel aparte bomen daar...1 groeit vanuit de lucht en 1 hangen braadworsten in. De duitsers waren je voor hahahaha. Maar alle gekheid op een stokje....dit is echt een safaritour geweest!