Daar zit een luchtje aan - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu Daar zit een luchtje aan - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Mieke Drunen - WaarBenJij.nu

Daar zit een luchtje aan

Blijf op de hoogte en volg Mieke

31 Juli 2012 | Tanzania, Zanzibar

Daar zit een luchtje aan!

Toch maar weer eens "vermand"... Een echte toer "doen"!
Ingeschreven... Weet niet met wie ...
Wacht al 2 dagen op vliegtickets en voel me daarbij eigenlijk niet zo vrij dat ik de stad uit kan...
Halve dag! Naar een kruidenboerderij! Niet daarna naar het strand.. dan moet ik wel met de dalang dalang terug, de anderen gaan wel naart strand! Zie t wel!

Een familieboerderij waar van alles gekweekt wordt! Alle familie leden en hun gezinnen zorgen voor het landje en nemen ervan voor eigen gebruik!
Niet alleen kruiden, ook fruit en rijst wordt gekweekt!
Wortels werden voor ons uitgegraven, blaadjes gekneusd en noten gekraakt,
Alle zintuigen moesten worden aangewend om het bij te houden!

Kaneel van een boomachtige struik: schorsstukjes worden eraf gesneden, gedroogd krullen ze op tot kaneelstokjes!, de blaadjes roken ook naar kaneel!
Maar de wortels...die roken naar"vicks"!
Goed voor verkoudheid..haha die was voor mij, m'n verkoudheid te lijf met dit wortelstokje!

Kruidnagelen ...prachtige bloemen zeg en als ze gedroogd zijn...ook nog nuttig voor van alles. Bijvoorbeeld voor kiespijn; gewoon ertegen aan leggen!
Of voor maagklachten (!!?ook voor mij!!), thee koken met drie kruidnagels ... maar dan wel met een hindernis vrije baan naar de plee!!
En volgens mij was het ook nog geschikt om het een of 't ander op de vlucht te jagen...

Een prachtig heet vruchtje werd niet veel meer gebruikt en werd ook wel lipstick vrucht genoemd...de gids brak m open en raakte de zaadjes aan en er stroomde oranje kleurstof uit, dit werd als lippenverf gebruikt.

We werden een soort achtervolgd door een jochie of 3, ze hielpen vanalles af te snijden, op te graven of hoog uit bomen te vergaren! Ook kregen we van hen een tot puntzak gevouwen bananenblad, waar we alles in konden verzamelen.
Helaas zonder deksel..wat mij nogal eens een stukje oogst kostte als ik even m'n fototoestel wilde pakken met m'n zelfde hand ...of een andere onhandige toer uithaalde!
Verderop kregen we weer van ons gevolg een van riet (ofzo) gevouwen ring en armband en uiteindelijk nog een kunstig gevlochten  kikkertje...
Zoiets als wat Lionne en ik ooit eens in Laos hebben geprobeerd te vlechten en waar we na een halve dag vol wanhopige en woeste handelingen door de Laoten verlost werden (zij hebben het afgevlochten). 
...deze jongens deden over dit vlechtwerk 20 minuten ...al lopend!

De tocht eindigde met een lunch:
Pilau, kokos saus met stukken eierplant
en aubergine en ook nog spinazie!
In die Pilau, begreep ik kan je bijna alle kruiden kwijt...gekruide rijst!
Vond er stukken boomschors, korreltjes, blaadjes, nootachtige dingen maar pook hele aardappels in!

Enfin ik had m'n vicks-inhaler. De volgende dag was m'n neus veel rustiger!
Heb nog even overwogen mijn maag
De kruidnagelthee te gunnen..aar dat zou ik dan boven op het dakterras moeten vragen.... erna 4 trappen af en dan nog een slot open maken... 
....Eh nee laat mijn maag maar rommelen

  • 01 Augustus 2012 - 11:35

    Olga:

    Lekker joh, die thee met kruidnagels...... Je zit toch vlak bij de zee met je kamer?? Geen mens die het (hopelijk) ziet en jij rent gewoon in en uit de zee. Toeschouwers zullen denken dat je van de zee geniet. Als ze je dan maar niet achterna rennen....shit!!

  • 10 Augustus 2012 - 21:33

    Lionne:

    Leuk hoorzoveel verschillende kruiden! En was het etenlekker??

    x Lion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

oeps Afrika?

Recente Reisverslagen:

14 Augustus 2012

geSTRAND

14 Augustus 2012

"goedi foedie" en "boesj bebies"

11 Augustus 2012

The worst scenario

11 Augustus 2012

Visioenen

11 Augustus 2012

Nieuwe kansen
Mieke

Oeps Afrika!!

Actief sinds 10 Juli 2011
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 35562

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

tussen de azuur blauwen in de Azoren

18 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

oeps Afrika?

12 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

op naar Bali

Landen bezocht: